Reisblog 48 Let's go Travel

17 mei 2016 - Brisbane Airport, Australië

Voorlopig is dit de laatste traveljournal vanuit Down Under want als ik dit post, ben ik al onderweg naar The Pacific, Fiji.

Wees niet getreurd want begin juni ben ik weer terug in Down Under en zet ik mijn reis voort richting Sydney, en tuurlijk het verdere vervolg van mijn Wereldreis.

Afgelopen dagen stonden voornamelijk in het teken van reizen!

14.05 Let's go Surfing

Nadat we gisteravond om 21u00 de bus hadden genomen vanuit Airlie Beach naar Agnes Water. Zo'n 9u durende rit, wat inmiddels appeltje-eitje is geworden, aangezien ik hier al langer heb gereis met de bus (zie eerder verslag vanuit Alice).

Zijn we vanmorgen tussen 06u00-06u30 gearriveerd in Agnes Water, waar bij aankomst met de bus een shuttle stond te wachten naar ons hostel, na een kort ritje van hooguit 10minuten arriveerden we daar alleen bleek er nog niks open te zijn, geen keuken of receptie dus werd mijn neus uitbaggeren de volgende activiteit hahaha...

In de tijd die verstreek door het wachten, kwamen ik en mijn reisgenoot op het idee om een surfles te gaan nemen want er hing een folder daarvan.

Why not? Het is hier toch niet impressive en stukken minder toeristisch.

Nadat we dat hadden geregeld, ging de keuken open en konden we gaan ontbijten (boterham met Vegemite en Pindakaas, i love it).

Tegelijkertijd konden we inchecken en onze dorm opzoeken, tassen neer ploffen, zwemkledij aantrekken en strandtas pakken. Let's go to the beach!

Om 09u15 hadden we de shuttle naar het dorp en werden afgezet in het centrum.

Hadden ons gelijk gemeld bij de surfshop, Reef2Beach shop, waar we werden opgewacht door een Aussie Surfdude van oudere leeftijd (lang blond haar, grijze plukken, meerdaags baardje, gekleed in een tanktop en afgemaakt met Thongs; Welkom aan de Oostkust!)

Zo tegen 10u00 gebeurde er wat, een formulier invullen ivm medicatie en dergelijke. Met de benenwagen zijn we naar de locatie gelopen waar de boards klaar stonden en waar tevens een zwemshirt klaar lag ivm zonsverbranding.

Toen hophop board pakken en naar het strand gelopen. De locatie waar de board liggen opgeslagen is echt zo'n strandhuis, overal surfboards, handdoeken en bankstellen op de veranda en vermoed dat de bewoners niks anders doen dan gehele dag op het strand zijn.

Bij aankomst op het strand, een korte instructie gehad over de regels en het omgaan met een board.

Daarna het water in! Dit was echt lachen, duurde wel even voordat ik eindelijk erop stond! Maar jongens, wat was dit lachen zeg! Om het voor een tweede keer te doen en heb zeker de smaak te pakken om het vaker te doen gedurende mijn reis langs de oostkust.

Onze "instructeurs" hebben ook echt plezier erin en in hun "vak", vinden gewoon leuk om ons als toeristen het surfen te leren en dat maakte het zo leuk. Waren echt van die typische surfdudes; lang haar, meerdaags baardje, getinte huid en alles was "awesome" en "allright guys".

Na een intensieve les van zo'n goeie 3 uur, werd het tijd om de biezen te pakken en de zooi weer terug te brengen plus schoon te maken.

Tegen 14u30 arriveerde we weer bij de shop, waarbij we een certificaat in ontvangst mochten nemen en foto's konden bekijken en bestellen, ook geregeld voor in het album.

Daarna werd het tijd om boodschappen te halen en terug te gaan het hostel.

Waarbij we de avond hebben doorgebracht onder het mom van eten en verkoelend drankje, de weersverwachting was weer uitzonderlijk goed vandaag; strak blauwe lucht, aangenaam zeewater en een zonnetje.

Tevens was dit de allerlaatste avond van ons samen want morgen scheiden onze wegen, mijn Nederlandse travelmate gaat richting Hervey Bay en Fraser Island en ik neem morgenochtend vroeg de Greyhound naar Brissy (Brisbane) ivm mijn vervolg naar Fiji.

15.05 Busje komt zo!

Voor vandaag staat er werd wat gepland, een bijna volledige reisdag want ik reis een stuk verder langs de oostkust, vandaag als eindbestemming: Brisbane.

Hey Yo! maar dan sla je wat over!
Dat klopt, Fraser Island heb ik al gedaan toen ik hier voor de eerste keer was, in de zomer van 2005. Ik vind zonde om het nogmaals te doen en dan wordt het niet zoals de eerste keer, nu blijft het een mooie herinnering van toen.

Terug naar de dag, die heel vroeg begon, om 05u00, nog voor de eerste zonnestralen ben ik opgestaan.
Gauw even douchen, aankleden, tas pakken en ontbijten want om 05u45 ging de shuttle naar het dorp toe.

Maar het zat niet helemaal vanmorgen mede door de intensieve dag van gisteren, had ik wat spierpijn en zo

Om 06u30 gaat de bus, die mijn zo'n 12uur verder brengt langs de kust in zuidelijke richting, waarbij ik de volledige maandag in Brisbane verblijf en dinsdagochtend uit vlieg naar Fiji.

Eigenlijk zijn dit soort dagen, de meeste taaie dagen... Het is de ganse dag muziek luisteren en uit het raam kijken want slapen lukt niet meer.

Onderweg is er genoeg te zien onderweg, de route begint in de tropische streek van Agnes Water, leid mij door de weilanden en via de everglades en zal eindigen in hartje Brisbane.

Het bracht mij de afgelopen 12uur langs diverse plaatsen en omgevingen. De route die is afgelegd ging via Apple Tree Creek, Bundaberg, Hervey Bay, Rainbow Beach, Gympie, Noosa en Brisbane CBD.

De route volgde een weg via een heuvelachtig landschap met uitgestrekte landerijen (suikerriet/ weilanden) tot en met bosrijke heuvels.

Tevens valt het echt wel mee om te reizen met de Greyhound. Ja, het is lang en verschrikkelijk saai maar het blijft genieten om zo te reizen.

Zo even rond 18u30 arriveerden ik in hartje Brisbane, transit centrum.

Daar vandaan was het nog een goeie 10min. lopen naar het hostel, zoals goed gebruik duurde het bij mij langer want ik liep volgens familiegebruik verkeerd dus was duurde de wandeling zo'n 30min.

Bij aankomst direct ingecheckt en spullen neergeploft en heb toen mij even opgefrist. De avond heb ik besteed aan niks doen en wat eten.

Inmiddels was in de Europese tijdzone de F1 GP van Spanje begonnen, leidde tot wat discussie met mij Duitse medebewoners want Hamiliton was de boeman geworden omdat Rosberg eraf lag.

Toen kwam wel mijn Nederlandse chauvinisme naar boven mede doordat Maxxie op P2 lag, begin van de race en bij het slapen gaan.

Tot zover de zondag...

16.05 Brissy Thuiskomst

Maandagochtend, als allereerst Facebook en de kranten checken want ik was redelijk nieuwsgierig geworden naar de uitslag van de F1.

Heerlijk in het bedje gelegen met een grote glimlach en mij Duitse medebewoners even uitgelachen nadat ik uit bed was en de rest is historie...

Terug naar de orde van de dag,  vanmorgen niet zoveel uitgespookt, werd wel vroeg wakker, even op bed blijven en nieuws gecheckt en daarna opgestaan; ontbijten, wassen en mijn laundry gedaan mede doordat ik Australië verlaat voor 2 weken dus schone kledij regelen.

Nadat alles achter de rug was, heeft het mij doen besluiten om de benenwagen te nemen en naar het centrum te lopen en zie wel wat de dag mij brengt. Mede doordat na terugkomst van Fiji weer hier ben.

Het is heel raar om na 10 jaar weer terug te zijn, de wereld is inmiddels veranderd en de stad ook! Het is veel modernere geworden.

Wat heb ik allemaal uitgespookt, ik heb voornamelijk rond geslenterd door de stad en sommige dingen zijn nog heel herkenbaar en niks bijzonders gedaan mede doordat ik in begin juni terug ben in Brisbane en wat langer verblijf.

Had alleen een korte wandeling gemaakt door de botanische tuin en genoten van het zonnetje langs de rivier.

Later op de middag ben ik naar de travel agent gegaan om mijn vouchers op te halen voor Fiji. Ik ga namelijk reizen met een hop on hop off systeem.

Nadat geregeld was ben ik naar het hostel gegaan om te eten en mijn tas in orde te maken voor de reis.

Daarna heerlijk in slaap gevallen!

Tot zover mijn laatste journal uit Down Under!

Ajuu