Reisblog 2 - Vietnam Tour deel 1

21 januari 2021 - Hanoi (Ha Noi), Vietnam

Het echte reizen gaat nu beginnen want op 21.01 ben ik vanaf Bangkok Int. Airport (Suvarnabhumi) gevlogen naar de Vietnamese hoofdstad Hanoi, mijn vlucht vind plaats met Qatar Airways en stond gepland voor 12h50, het was een anderhalf uur durende vlucht. Nou, als je denkt dat de Amerikaanse douane beambte gezellig zijn dan zijn de Vietnamese beambte veel gezelliger, wat een stuk chagrijnen waren dat.
Trouwens wat een drukte bij de controle, was blij dat ik mijn visa in NL had geregeld want hoef je alleen maar aan te sluiten in de rij.

Na een goeie 2u reizen af het vliegveld naar het hotel, ben ik daar aangekomen en ingecheckt. De kamers waren simpel maar prima, gedurende de reis slaap ok met een Zwitser op de kamer, gezellige kerel. Begin vd avond hebben we een introductie gehad over de Tour en wat we allemaal gaan doen en dergelijke.

De groep waarmee ik reis komen overal vandaan; 6 pers. Australiërs, 2 pers. Canadezen, 2 pers. Amerikanen, 2 pers. Italianen en 1 Zwitser, 1 Britse en ik.
Onze groepsleider is afkomstig uit Cambodja en hij is er alleen maar voor de hulp en ondersteuning want gedurende reis krijgen we lokale gidsen.

De eerste avond in Hanoi, dacht dat ik alles al gehad had in Bangkok qa verkeer maar dit is wel een hoogtepunt. Nog meer chaos en drukte! We hebben gezamelijk gegeten en elkaar voorgesteld en redelijk vroeg gaan slapen, het bed was echt bagger! Ik ben er te lang voor maar hier zijn ze maar 2 turven hoog.

22.01
Was er ook een activiteit gepland namelijk naar Ha Long Bay, we verzamelden "s morgens vroeg in de lobby van het hotel rond 07h00 want ik kon me gaan opmaken voor een hobbelige rit van zo'n 4uur en de snelwegen zijn toch wAt anders als bij ons in NL, onderhoud heeft wat achterstand.

We arriveerden in HA LONG BAY rond lunchtijd, daar was voor ons een lokale cruiseschip geregeld en daar hebben we een toer gemaakt door de bay want het oorspronkelijke plan was dat we daar zouden overnachten door het slechte weer wat opkomst was ging dat niet door en dat mag namens de overheid niet (naar wat ik begrepen heb, heeft het te maken met de veiligheid vd toeristen om evt problemen te voorkomen)

Tijdens de tocht hebben we genoten van een heerlijke lunch en etend genoten van het landschap (ondanks de bewolking).

Dit is echt een WoW moment, zo onvoorstelbaar mooi en gaaf! Wat blijkt valt onder 7 Natuurwereldwonderen dus nummer 2 heb ik in de pocket ~ nog 5 te gaan.  Zo gaaf en fantastisch!
Na ruim een anderhalf varen, kwamen we bij een grot uit waar een toch hebben gemaakt naar binnen, dit is door de miljoenen jaren uitgesleten door de natuur (water en wind).
Daarna kregen we het officiële bericht dat we terug moesten naar de haven ivm het weer dus daarna weer 4u in de bus gezeten naar Hanoi, daar was ons hotel alleen dit x een ander hotel met nog mindere bedden.

23.01
Op zaterdag 23.01 hebben een kleine stadstour gedaan door Hanoi waarbij we verschillende plekken hebben bezocht zoals het Mausoleum, hier ligt
Ho Chi Minh opgebaard sinds zijn dood in 1969, hij is de oprichter van het huidige communistische Vietnam na de WOII en na de Franse bezetting. Het is een indrukwekkend gebouw met een heel groot plein, daarnaast ligt het presidentiële aera; hier kan je het huis en kantoor bezoeken van HCM.

Het was een druk programma vrijdagochtend want hierna hebben we de eerste universiteit van Vietnam bezocht, dit is de allereerste grondlegging van Vietnam, wat terug gaat het jaar 1000 nc.
Ook wel de temple of literature genoemd, hier kwamen alle wijsgeleerden bij elkaar.

Eind van de ochtend hebben we de taxi genomen en zijn we naar Maison Centrale geweest, ook wel gekend tijdens de Vietnamoorlog als Hanoi Hilton.

Dit huis werd oorspronkelijk gebouwd om als gevangenis dienst te doen onder de Franse heerschappij. De Fransen sloten er politieke gevangenen in op en noemden het gebouw 'Maison Centrale'. De gedetineerden leefden er dan ook in mensonwaardige omstandigheden. Ook de manier waarop de gevangen behandeld werden, was beneden alle peil. Later, tijdens de Vietnamoorlog, verbleven hier Amerikaanse krijgsgevangenen. De soldaten noemden de gevangenis 'Hanoi Hilton'.

De meeste bekende persoon die er toentertijd er gezeten heeft is nu bekend als senator John McCain.

Van het gebouw zelf is weinig meer over alleen de hoofdingang en een aantal cellen maar als nog maakt het een diepe indruk op je tijdens de bezichtiging.

In de namiddag hadden we een "vrije" middag en ben ik met een ander reisgenoot geslenterd door de French en Old Quarter. Hier heb ik toch maar even genoten van een ovenheerlijke Dominos Pizza.

Want om 1800 werden we weer verwacht in ons hotel ivm de treinreis, die op de planning stond. Nadat we gereed waren zijn we naar centraal station van Hanoi gereisd per charterde bus want om 19h30 stipt vertrok de trein naar de volgende stop, namelijk Heu, gelegen in centraal Vietnam. Deze treinreis duurde zo'n 12u.

Nou ik kan je vertellen, de NS stelt maar niks voor, ik ben al geen echte treinreiziger maar dit is wel leuk om mee te maken. Ik sliep gedurende reis samen met een Zwitser en 2 Australiërs, onwijs veel lol gehad tijdens de reis en gezamelijk een biertjes gedronken maar van slapen kwam het niet echt van want de trein gaat alle kanten op en het is even lastig uit te leggen. Trouwens die bedden in die coupe daar paste ik niet in en van slapen kwam het ook niet van, had een gebroken nacht.

Stipt om 08h50 arriveerde de trein in Heu.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jolanda Stolk:
    4 februari 2016
    Geniet ervan Joost!
    Groetjes, Jolanda
  2. Patricia Baan:
    5 februari 2016
    Veel plezier Joost! Ik ben benieuwd naar de foto's!
  3. Willy, Marco,Arnoud & Marijn :-):
    14 februari 2016
    Super om je verhalen te volgen! Prachtige foto's!