Reisblog 62 An Unexpected Journey

21 augustus 2016 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Speelronde 62: Het is weer zondag, op naar het traditionele verhaaltje op de zondag vanuit de andere kant van de week, een rondje over de velden van afgelopen week.

Periode 14.08 tot 21.08

Zondagochtend zijn we vroeg vertrokken vanuit Queenstown en zetten koers naar het Noorden, de stop voor vandaag was Lake Tekapo. We vervolgde onze weg over de Lindis Alpine Highway. Waarbij het landschap werd gekenmerkt door weilanden, besneeuwde toppen en het heuvelachtige landschap is vooral typerend omdat het gletsjers zijn geweest gedurende de ijstijd.

Begin van de middag arriveerde we in het gehucht Tekapo, wat bekend staat om zijn donkerste plekken op aarde, mede doordat net als in Australië weinig tot nauwelijks lichtvervuiling is.

We hadden de keuze om een activiteit te doen voor begin van de avond alleen dat hebben we laten schieten mede doordat het bewolkt was. De activiteit die we konden doen was een bezoek aan de sterrenwacht, achteraf hadden we er geen spijt van om het te laten schieten want de medepassagiers die het wel hadden gedaan vertelde ons dat ze niet verder kwamen dan een volle maan.

Terwijl je hier aan dit meer de allermooiste  sterrenhemels hebt.

Samen hadden we nog wel gewandeld langs het meer, gegeten en na het eten nog film gekeken in de gemeenschappelijke ruimte. Waarna wij zijn gaan slapen.

Maandagochtend zijn we vanuit Lake Tekapo vertrokken naar de volgende bestemming; Christchurch.

Begin van de rit was voornamelijk door de heuvels en bergen en wat later op ging in het vlakke land van de staat Canterbury, wat voornamelijk dienst doet als weiland en akkerbouw. Nieuw Zeeland staat voornamelijk bekend om zijn schapen, die hebben we genoeg gezien in de afgelopen reis periode en het product Schaap is een belangrijk export product (wol en vlees).

Na aankomst, hebben wij niet zoveel gedaan in Christchurch mede door dit ons tweede bezoek was in deze stad.

Eerder geluierd en wat boodschappen want we moesten op tijd naar bed omdat de volgende ochtend onze bus redelijk vroeg vertrok naar de volgende bestemming; Kaikoura.

Na een ochtendje in de bus hangen en diverse stops gehad te hebben, waarbij foto gelegenheden waren, arriveerde net na de lunch in deze plaats.

De eerste indruk is dat het een toeristische plaats waarbij de nadruk ligt in de zomer. Hier konden we ons opgeven voor diverse activiteiten, die met water te maken hebben; whale watching en dolphine swimming.

Alleen ik heb deze beide laten schieten mede doordat ik in Australië al walvissen gezien heb, alleen mijn geliefde had wel voor deze mogelijk gekozen.

Woensdag hebben we het Zuider Eiland achter ons gelaten en eindigden in Wellington op het Noorder Eiland (feit: dit is de hoofdstad en niet Auckland), de route bracht ons door het noordelijk deel van het eiland en dit was bij far een zeer mooie route. Waarbij het uitzicht veranderden per minuut, vanuit Kaikoura werd de route gestart via een kustroute waarbij we diverse stops hadden voor het uitzicht en koffie.

Het laatste deel van de route werd voornamelijk gekenmerkt door wijngaarden. Dit is de befaamde wijnstreek Marlborough streek, voor de liefhebbers.

Net in de middag arriveerden we in de haven van Picton, waarbij we direct incheckte bij de rederij en konden daarna genieten van een lunch.

Even na klokslag twee uur vertrok de ferry en maakten we ons op voor een drie uur durende vaartocht door de Cook Strait, die het Noorder en Zuider eiland van elkaar scheidt en ze is vernoemd naar James Cook die als eerste Europeaan er door heen voer per schip.

Waar al menig schip met man en muis al vergaan is oftewel het kan daar spoken! Tijdens onze tocht was het water zo kalm waardoor we heerlijk konden genieten van de Marlborough Sounds en daarna het open water in.
Onder het genot van een strak blauwe lucht en een heerlijk zonnetje.

Tegen half zes arriveerde we in de haven van Wellington en uiteindelijk om
zes uur hadden we onze tassen en zaten even daarna in de bus, na een kort ritje door de stad met de bus arriveerde we bij het hostel.

Komende dagen staat op onze planning een bezoek aan Wellington gepland tot en met komende dinsdag. Na aankomst in het hostel hebben we niet veel gedaan alleen gegeten, drankje en gaan slapen.

Na een goede nachtrust maakten we ons voor op de donderdag, om eerlijk toe te geven hebben we afgelopen dagen niet veel bijzonders gedaan dan de toerist uithangen maar terug naar de  donderdag; hebben we wel de meeste inspanning geleverd, gewandeld naar het lookoutpoint op de heuvel Mt. Victoria.

Dat is een kleine wandeling vanaf het centrum, zo'n goeie 40 minuten en waarbij wij een wandelpad hadden gekozen voor het steilste pad naar boven. Bij aankomst was het uitzicht fenomenaal! Een complete view over de stad.

Hierna zijn we terug gegaan naar het hostel en diverse wedstrijden van de olympische spelen hebben gezien, voornamelijk herhalingen mede doordat NZ een tijdsverschil heeft van 15 ten opzichte van Brazilië.

Hebben de dag makkie an doorgebracht en niet veel gedaan.

De vrijdag en de komende dagen (tot zondag) kan worden genoemd onder de titel; "Culturele Bezigheden en Andere Beslommeringen".

We hebben diverse bezoeken gebracht aan de musea die Wellington rijk is;

"Wellington Museum"; gericht op de historie van de stad en de toekomst".
Ritje met de fameuze "Cable Car" en bezoek aan de Botanische Tuin.
Night Market, vooral lekker eten
Bioscoop; the Ghostbusters

Te Papa National Museum of NZ; vergelijkbaar met het Rijksmuseum, dit fameuze museum hebben wij in twee dagen gedaan (rest doen we maandag) en geeft een duidelijk beeld over het verleden en toekomst van NZ en tevens is hier een exhibitie over de ANZAC Corps (1914-15 Gallipolli) te zien.

De afgelopen dagen hebben ontspannen doorgebracht en geïnformeerd naar de mogelijkheden op het Noorder Eiland.

Op naar derde week in NZ

Ajuu...