Reisblog 63 All have to Remember is Two Words; All Blacks

28 augustus 2016 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Kia Ora!

Vanaf 22.08 tot 27.08

De week is inmiddels voorbij en jullie trouwe lezers hebben weer wat te goed van de avonturen die we beleefd hebben in Nieuw Zeeland. Hier is de maandag al aangebroken.

Onze vierde week hebben we achter de rug, die we zijn begonnen in een zeer winderig en regenachtig Wellington, de bijnaam is ook the windy city.

De maandagochtend hebben we verder besteed in Te Papa National Museum. Dit is het museum wat gaat over Nieuw Zeeland, gericht op het verleden en toekomst van het land. Het is een ontdekkingsreis door Nieuw Zeeland verdeeld over 6 verdiepingen. Het kan worden omschreven; "respect op het verleden en blik op de toekomst".

In de namiddag hebben we weinig tot niks kunnen doen mede doordat het goot en slecht weer was.

Op de dinsdag zijn we verder gereisd over het Noorder Eiland, waarbij nu weer mazzel hadden want het zonnetje scheen vandaag wel! De bestemming voor vandaag was Taupo. De stad is gesitueerd aan een meer wat ontstaan is door een vulkaan.

De route die we afgelegd hadden ging verder over Motorway1 en bracht ons door een fenomenaal landschap! In de verte zagen we besneeuwde bergtoppen. Onderweg passeerde we nog een uitgestrekt landschap wat dienst doet als militair oefenterrein.

Even in de namiddag arriveerden we in Taupo en hebben de middag ontspannen doorgebracht met wandelen en lezen onder het genot van de zonnestralen. Waardoor het een relaxte dag werd.

Voor de woensdag hadden we wel een dagvullend programma want we hebben Taupo achter ons gelaten en zijn in de ochtend verder gereis naar Rotorua, was een kort ritje met de bus en hier zullen we tot vrijdagochtend blijven.

Even terug naar woensdag, in de ochtend zijn we vertrokken onder mistige omstandigheden, de rit duurde maar een goeie 2 uur, net nadat we Taupo verlaten hadden, kregen we de mogelijkheid voor een foto moment.

Het gebied wat we doorkruiste is met name bekend om zijn warmte bronnen en geisers dus onze stop was bij één van de geisers (puddling mud). Hierna zijn we verder gereisd door een gebied wat gekenmerkt word door geisers en weilanden wat mede dienst doet als grasland voor de melkkoeien.

Tevens het gebied wat we doorkruiste is met name bekend als Commercial Forest, dit wil zeggen, gedurende de grote depressie in de jaren dertig van de vorige eeuw, had de regering het plan opgesteld voor commerciële houtkap. Dit is werelds grootste commerciële bosbouw en een andere project wat gerelateerd is aan de grote depressie zoals eerder geschreven hebben we de Milford Sounds bezocht en daar is een tunnel aangelegd die is mede aangelegd om werkgelegenheid te stimuleren en toerisme in het gebied.

Na aankomst in Rotorua en ingecheckt waren bij het hostel, zijn we naar het centrum gegaan omdat we voor de rest van de middag een activiteit gepland hadden.

Zoals jullie weten zijn in NZ de films "Lord of the Rings" en "The Hobbit" opgenomen. Een betere promotie kunnen jullie niet voorstellen voor een land, in de middag zijn we naar één van de vele filmlocaties geweest; "The Hobbiton".

Het is gelegen op een uur van Rotorua, nadat "Lord of the Rings" was opgenomen, is dit weer verwijderd door de filmmaatschappij en voor de film "The Hobbit" weer hersteld en nu voor permanent omdat de vraag groot was naar de exacte locatie. Hier hebben wij een guided toer gedaan door het Hobbit dorp, tevens zijn sommige locaties een illusie want het is gebouwd op 30, 60 en 90% ware schaal. Het was zeker de moeite waard om t bezoeken ondanks het later in de middag in het water viel. Tegen het einde van de toer hebben we mogen genieten van een biertje in The Green Dragon.

Uiteindelijk arriveerden we begin van de avond uitgeteld en voldaan van de dag in het hostel.

Dan de donderdag! Dat was voor beide een beetje ruk en nu sloeg bij beide se verveling toe want het kwam in de ochtend en de rest van de dag naar beneden zetten.

Dus ons idee was, wat speurwerk, een museum bezoek. Dit maal hebben we een bezoek gebracht aan het Rotorua Museum, het museum is huisgevest in een voormalig bad huis alleen het viel verschrikkelijk tegen en was min of meer ons geld niet waard. Alleen het enige goeie wat wel het bezoeken waard was, de afdeling over de lokale Maori gemeenschap.

Hierna zijn we opgetogen naar een lokaal restaurant waar we zijn opgewarmd door middel van koffie en thee. De rest van de middag hebben wat films gekeken in het hostel en de tijd zien wegtikken want in de avond uren hadden we wat gepland staan.

Onze avond hebben we doorgebracht bij het Tamiki Maori Village. Een toeriste trekpleister van Rotorua om de bezoekers van de stad een inkijk te geven in de lokale Maori gemeenschap. Hier hebben we diverse culturele aspecten geleerd over Maori en de Polynische cultuur en waaronder de Haka. De befaamde krijgsdans die bekend is van 't rugbyteam All Blacks en bedoeld is om je tegenstander angst aan te jagen voor de "oorlogsvoering".

Tevens is hier een klein dorp nagebouwd om de bezoeker een duidelijk beeld te geven hoe men in vroegere tijden heeft geleefd.

Busje komt zo! vrijdag zijn we doorgereisd naar Auckland, voordat we Rotorua achter ons lieten hebben we een bezoek gebracht aan de Kiwi Encouter, een sanctuary voor de native dieren van Nieuw Zeeland. Dit is mede opgericht om de native dieren te beschermen omdat die van oorsprong geen vijanden heeft want die zijn hier allemaal geïntroduceerd.

Vanuit de regering is er een broedprogramma opgesteld voor bijvoorbeeld de kiwi want hiervan zijn er niet zoveel meer en hier "fokken" ze hem, heel simpel gezegd.

Useless fact; de kiwi is niet zo ontwikkeld dat die kan vliegen maar staat wel symbool voor NZ Airforce.

Halverwege de middag arriveerden we in Auckland (nee, dit is niet de hoofdstad), het is met name een moderne stad met wat klassieke gebouwen. De rest van de middag hebben we niet zoveel gedaan mede dankzij het weer (regen) en omdat we eind van de komende week weer eindigen in Auckland.

Zaterdagochtend hadden we een soort van sleep-in oftewel we werden wat laat wakker.  Nadat we waren aangekleed en ontbeten hadden zijn we de buurt wezen verkennen en toen stuitte we op een lokale farmers Market en hier hadden we wat vers fruit gehaald voor de rest van de dag.

Toen daarna, na wat uitzoeken hebben we de bus genomen naar de bekendste heuvel van Auckland, Mount Eden. Dit is een vulkanisch krater in ruste. Vanaf dit punt heb je een fantastisch uitzicht over de stad en de verdere omgeving. Trouwens Auckland is net zo groot qa oppervlakte als Singapore alleen met het aantal inwoners halen ze dat niet, wonen zo'n goeie 1,5 miljoen mensen in Auckland en omgeving.

Na terugkomst in CBD hebben we geslenterd door Queen Street, de fameuze shopping area of Auckland. Waar we onze middag hebben gespendeerd in een bios mede door het mindere weer wat opkwam.

Na het avondeten hebben we ons vermaakt in een dichtbij gelegen pub omdat The All Blacks speelde tegen de Wallabies (Australië). Nu snappen jullie de titel, tevens werd dit een aantal keer gezegd afgelopen donderdagavond om de Australische bezoekers te jennen. We hebben op een groot scherm mogen genieten van het spel dat rugby heet en het beste sportteam mogen zien. Na een aantal biertjes hielden we het voor gezien en zijn terug gegaan naar het hostel en zijn in slaap gevallen.

De zondag hebben we voornamelijk besteed aan onze huishouding, laundry en ten eerste soort van uitslapen.

Nadat deze taken volbracht waren, hebben we de stad verkent en met name het hippe gedeelte van Auckland en de dag was overgoten met het zonnetje.

Op naar een nieuwe week.

Groetjes