Reisblog 65 Made in Taiwan

11 september 2016 - Mijnsheerenland, Nederland

Trouwe Lezers,

Met dit schrijven zit ik heerlijk in het zonnetje in de achtertuin oftewel ik ben weer in de landen.

Het pittoreske Mijnsheerenland, in de zware grond van de Hoekse Waard. Het wil niet zeggen dat ik jullie trouwe lezers dat ik de laatste week niet wilt onthouden.

Zoals eerder geschreven in editie 64 zijn we vorige week zondag vertrokken vanuit Auckland, NZ via Brisbane, Australië naar Taipei, Taiwan.

Waar we in de vroege ochtend arriveerde na een rommelige vlucht want gedurende reis hadden we een aantal keer last van turbulentie.

Na aankomst zijn we via de bus naar het centrum van Taipei gegaan, Taipei Main Station (CS) en hier vandaan zijn we per taxi naar ons hotel gereisd.

Wat ons direct opmerkte was dat het warm was met een vleugje hoge luchtvochtigheid.

Over afgelopen maandag kunnen we heel kort en bondig zijn met name omdat we beide verreisd waren hebben we niks gedaan alleen even kort de buurt van ons hotel bezocht en wat gegeten, min of meer doorgebracht in het hotel met kijken van films.

Werd het dinsdag, voor vandaag hadden we wel een planning gemaakt om wat te doen. Onze eerste bezoek was aan het National Palace Museum. Dit museum behoort tot Top 5 in de wereld van meeste bezochte musea. Het heeft een zeer grote collectie van diverse dynastieën, waarbij tevens de roots liggen van het gebouw en collectie van de Verboden Stad in Beijing.

Het was zeker de moeite waard om het te bezoeken alleen het nadeel was, alles word in gebrekkig Engels uitgelegd, gedurende ons bezoek waren er ook maar een handvol westerlingen in het museum.

Na het bezoek aan het museum hebben de stad doorkruist met de metro en hadden onze volgende bezoek op de planning staan, namelijk het Chaing Kai Memorial Hall.

Het is een gedenkplaats voor de voormalige president van de Republiek van China (Taiwan).  Het is van de grote toeristische trekpleisters van de stad waarbij het plein (vrijheidsplein) wordt gemankeerd door imposante gebouwen waar het Nationaal Theater en Concert zaal zijn gevestigd. Tevens staat er waar Chaing Kai ligt opgebaard de Nationale Garde op erewacht en om het hele uur wordt deze gewisseld met een ceremonie.

Na deze culturele belevenissen zochten het hoger op want in Taipei staat namelijk een van de hoogste gebouwen ter wereld; Taipei 101. Dit was het eerste gebouw wat de 500meter aan tikte en het beschikt over de snelste lift ter wereld want naar boven ga je met 60 km en je daalt met 36km. Het gebouw dus zijn vorm is geïnspireerd op de leer van Feng Shui en de De belangrijkste vorm die te herkennen is in het gebouw is de pagode.

Wij zijn naar beide observatiedekken, deze bevinden zich op 89, 91 en 101. De laatste is het buitendek tijdens ons bezoek was er maar een klein gedeelte van open.

Na deze voldane dag zijn we uitgeteld in het hotel beland mede doordat het vandaag weer redelijk warm was.

Op de woensdag besloten we om drukte van de stad even ons achter te laten en het ons te vermaken in de heuvels waar de stad Taipei in ligt.

Net buiten de stad is er een gebied wat drukbezocht word door de bewoners van Taipei tijdens ons bezoek was het rustig. Heb het over de Maokong Gondala, wat aangesloten is op de het metro lijn, klein stuk je lopen en je staat er en wat daar rustig, we hadden het beide niet echt door dat je in een miljoenenstad bent. De Gondala gaat over de dierentuin en wat later op gaat in heuvels van theeplantages. Hier hebben we ook de lekkerste thee op en tijdens rit hadden ervoor gekozen om met een cabine te reizen van een glazen vloer.

Na deze ontspanning hadden de drukte van de stad weer opgezocht en het centrum doorkruist te hebben. Hadden we een stop gemaakt bij Huashan 1914 Creative Park, het is een voormalig wijnfabriek waar nu meer en deel non-profit organisaties zijn gehuisvest en theaters.

Omdat de dag nog niet voorbij was zijn we verder gereisd naar de andere kant van de stad voor een bezoek aan de Longshan Tempel, boeddhistische tempel met de daarbij behorende avond markt waar alles verkrijgbaar is.

Maar we moesten wel redelijk vroeg maar bed mede doordat de wekker vroeg afging op donderdagochtend.

Voor vandaag was het een lange dag mede door het vroege opstaan en we zouden pas laat in de avond weer in de stad arriveren.

Want voor vandaag hadden we een excursie geboekt naar Taroko Gorge, dit ligt op zo'n 3,5uur reizen van Taipei per trein.

Heel gauw lieten we de metropool achter ons en de route bracht ons langs groene heuvels, slaperige vissersdorpen en grote fabrieken.

Na ruim 3uur verder bereikte we de plaats Hualin, aan de voet van de Taroko Kloof. Waar we werden opgewacht door Taiwanese zus van Ma Flodder, die ons vandaag op sleeptouw nam.

Na een korte rit met de bus, bereikte we de voet van de kloof en maakte we ons voor een korte wandeling naar een uitzichtpunt. Hierna vervolgde we onze weg door tunnels en uitgehakte wegen, waarbij geregeld stopten voor fotomomenten. Tevens moesten we een helm dragen ivm vallend gruis.

De snelweg loopt ook dwars door het land van oost naar west.

Tegen lunchtijd kregen we een lokale lunch aangeboden van allerlei verse gerechten; vis, vlees (kip, varken) en diverse groentes.

Na de lunch zijn we nog iets verder gereden waar we daarna nog een wandeling maakte naar een boeddhistische tempel.

Als toetje kregen nog een korte rondleiding door een keramiek fabriek.

Tegen het einde van de middag name we de trein terug naar Taipei, waar we rond 19u00 arriveerde omdat we beide nog iets speciaals wilden doen als afsluiter zijn we voor de tweede keer naar boven gegaan van de Taipei 101.

Nu zagen we Taipei van een andere kant waarbij de stad zich oplichtte in vele kleuren door de straatverlichting en reclamezuilen. Na deze lange dag zijn we terug gegaan en uitgeteld in bed beland waar we vrijdagochtend laat wakker werden en tevens was dit aller-, allerlaatste volledige dag in overzees gebied vanavond vliegen we gezamenlijk terug naar huis.

Voor vandaag hebben we nog een bezoek gebracht aan een van de imposantste gebouwen van Taipei, het Presidentieel Paleis. Alleen het is niet mogelijk  om naar binnen te gaan maar van buiten is het indrukwekkend.

Hierna hebben we nog een bezoek gebracht aan een tempel, Xingtan tempel.

Om de reis goed en culinair af te sluiten zijn we wezen eten bij Die Tai Fung, watte? Het is het enige dumpling restaurant ter wereld wat bekroond is met een Michelin-ster. Na deze culinaire vertroeteling zijn we terug gegaan naar het hotel, waar we ons op maakte voor de terugreis.

Even terugkomend op Taiwan, het is zeker de moeite waard om het te bezoeken. Het is niet overspoeld met massa toeristen of opdringerige verkopers.

Min of meer hebben wij de aflevering van 3opReis zelf beleefd en ondervonden.

Zoals jullie nu weten zijn we weer thuis! Veilig en wel, schat aan ervaringen, herinneringen en vele, vele verhalen.

Ik heb bijna in 8 maanden tijd, 9 landen mogen bezoeken, 15 vluchten gehad, 5 treinreizen gehad, +/- 20.000km in bussen, 20.000 foto's gemaakt, 65 reisverhalen en een lege bankrekening.

Bedankt voor de vele reacties op mijn/onze avonturen en hoop dat jullie een mooi beeld heb gekregen van alle belevenissen in de afgelopen maanden.

Het gaat jullie allemaal goed!

Bedankt!

Groetjes

Joost en Kim

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Danielle jeroen Isis en vesper:
    11 september 2016
    ha lieve Joost en kimberley, fijn dat jullie gezond weer terug zijn. Isis heeft jullie gemist ( wij ook hoor!): Kim weg? ohhh ja naar Joost! vakantie
    neem de tijd om weer te wennen en houd het vakantie. gevoel zo lang mogelijk vast!