Reisblog 47 Island Hopping

14 mei 2016 - Agnes Water, Australië

Het verhaal wat ik de afgelopen week allemaal beleefd heb... Veel lees plezier! Eerdaags komen alle foto's online te staan, de week die ik ben begonnen op Magnetic Island via Airlie Beach (incl. Whitsundays) en ben geëindigd in Agnes Water.

09.05 Travel day

Met dit schrijven is PSV kampioen geworden en hier is het maandagochtend.

Na twee ochtenden vroeg uit mijn bed te zijn gegaan voor een sunrise, werd ik vanmorgen vanzelfsprekend vroeg wakker maar dit keer had ik mazzel; na 2 ochtenden van bewolking had ik nu wel een fantastische sunrise! Heerlijk met een bakkie koffie aanschouwt en met een Hollandse digitale krant erbij.

Daarna werd het tijd voor een reizigers ontbijt omdat ik mijn vouchers al gebruikt had, namelijk zo'n kleffe witte boterham met Vegemite met Voegmiddel, dat is hier noemen ze hier pindakaas...

Het recept is als volgt, schrijven we even mee, kost helemaal niks en is gratis (donatie kan nooit kwaad); we nemen één kleffe witte boterham, in NL vergelijkbaar met Tostibrood, het goedkoopste brood en plaatsen die in de rooster.

Na een goeie 2 minuten, afhankelijk hoe geroosterd je boterham wilt, halen het brood eruit en liggen dit op een bord dan pakken we het potje Vegemite, draaien het open en nemen het mes ter hand en een pakken een beetje vegemite, niet teveel en verdeel dit over je boterham, zeer goed uitsmeren! Daarna herhaal je dit met de pindakaas... Dit mag wat meer zijn, afhankelijk hoe graag je pindakaas wilt eten...  Eet smakelijk!

Terug naar de orde van de dag, vandaag laat ik het 'tropisch' eiland achter mij en zet verder koers richting het zuiden.

De ochtend heb ik met name besteed aan een sunrise, koffie drinken, gereed maken voor het vertrek en uitchecken.

Om 11u45 namen we de bus richting het dorp en de ferry, die vertrok om
12u15 naar Townsville, vanaf hier zouden we de bus(greyhound) nemen naar Airlie Beach, zo'n 5uur en 275km verderop.

Even tegen half drie vertrokken we vanuit Townsville, de route die reden bracht ons door een wisselend landschap van groene heuvels tot uitgestrekte landerijen.

Zo tegen 19u30 bereikte we de 'metropool' Airlie Beach, in het donker, wat later bleek dat het zo'n typisch Australisch kustplaatsje is, wat niks voorstelt. Je kan het beter vergelijken met een dorp als Oud-Beijerland of Barendrecht.

Hop hop naar onze hostel, inchecken en wat eten halen bij Woolies
(Woolworths) koken en een verkoelend drankje in de vorm van cola.

Na het diner hebben we nog genoten van een bakkie koffie en thee, nog even gerelaxed voor de deur van onze dorm, het hostel is vergelijkbaar met een vakantiepark alleen wat karig en een gedateerd meubilair, datum niet nader te bepalen.

Toen werd het tijd om te slapen.

"Kan niet waar zijn"

Nog even een heerlijke toevoeging van eerder op de dag, overal ter wereld kom je landgenoten tegen, geen probleem zou je denken, elke keer een praatje maar tot afgelopen middag!

Ik schaamde mij echt om een Nederlander te zijn  ...

Tijdens de overtocht met de ferry zaten vier Nederlanders voor ons, die in gesprek waren over hun reis, 2 daarvan hadden hun geld verbrast aan de oostkust (zijn waren hier op een toeristen visa ~ elke avond feesten), hadden geen doel meer om verder te reizen in Down Under en twijfelde om naar Azië te gaan vanwege hun terugvlucht uit Sydney; "ja, het zo'n gedoe om alles om te zetten en we zijn al bijna door ons geld heen"

De overige 2 in deze conversatie waren verwend en arrogant, ze vonden beide dat Australië maar saai was na een aantal maanden, heel veel op elkaar lijkt en het werd te éénzijdig dus hadden ze maar besloten om een vlucht te boeken naar Bali en daar maar 3 weken in een resort te gaan zitten.

Want ja, de uitdaging is er inmiddels uit dus ...

Het is allemaal wat, jongens! Het zit niet mee dat reizen...

Ik moest het even met jullie delen omdat ik jullie een inkijkje wil geven van onze landgenoten in Australië.

Zo ben ik inmiddels al meer van zulke kokosmakronen tegengekomen, kan er al een heel boek van volschrijven.

10.05 Went up to Airlie

De dinsdag, nadat ik de avond erachter ben gekomen dat het hostel, waar wij 2 avonden verbleven, een redelijk 'party' hostel is, mede veroorzaakt door de Engelsen (onder de noemer zingende en dronken). Heb ik alsnog een goeie nacht gehad en heerlijk geslapen!

Sinds dat ik op reis ben, heb ik geen vast ritme dus ik probeer meestal wel vroeg eruit te gaan dus de dag begon met een ontbijtje, koffie en zonnetje, niks mis mee, zal ik maor zegguh.

Omdat we pas de volgende dag wat gaan doen, hebben we deze dag voornamelijk besteed om ons min of meer gereed te maken voor de volgende dag, laundry en een weekendtas gereed maken.

Tevens hebben we nog geslenterd door het Metropool wat Airlie Beach heet. Dat was eigenlijk niet echt de moeite waard, het stelt niet zoveel voor. Het ziet er beetje uit als een middelgrote stad in Australie; karig centrum en wat bekende ketens sieren het centrum.

In de middag, zo net na lunchtijd, waren we wezen zwemmen in the lagoon, mede doordat er kwallenseizoen is in deze regio, kan je niet zomaar de zee in.

Eind van de middag natuurlijk sunset meegepakt en daarna terug naar het hostel gegaan.

11.05 Schipper mag ik over varen?

Zo eindelijk, weer wat doen... Voor vandaag staat er wat op het programma!

Niet zomaar iets, een driedaagse boottocht in de buurt van de Whitsundays, witte stranden, blauw water en zon! Alleen dat laatste wilt niet mee werken, sinds dat we zijn opgestaan om 07u00 is het al bewolkt. Een kleine domper ons vertrek...

Na het ontbijt zijn we uitgecheckt, ik reis deze dagen nog met een reisgenote, tassen opgeslagen en ons gemeld bij het kantoor, daar ons ingecheckt en toen hadden we nog even vrij af tot halverwege de ochtend, gauw nog wat inslaan.

We moesten ons later melden
in de haven van Airlie Beach, Abell Point. Wat je doet denken aan een bezoek van de jachthaven in Willemstad, NB.

We waren niet de enige, na een kleine administratieve handeling (formulieren) en uitreiking van de stingray suits, zijn we naar de boot gelopen, met de meeste orginele naam; Spank Me.

De naam van deze boot is afgeleid van de wedstrijd waar de boot aan heeft deelgenomen, Sydney Hobart race. Het is een voormalig wedstrijdboot en heeft deze race toentertijd een aantal keer gewonnen en vandaar die naam.

Na een korte instructie en introductie van alle deelnemers (meeste deelnemers zijn Duitstalig, dat is net onkruid hier aan de oostkust) zijn we uitgevaren en hebben koers gezet naar Whitsundays.

Na een klein uurtje buitengaats, werden de zeilen gehesen en de wind vol in de zeilen zijn we gaan varen naar het eerste punt van de dag, een reef.

Hier mochten we weer snorkelen alleen zat het nu niet mee want het was bewolkt en stond een goeie stroming dus niet heel helder water maar het was wel de moeite waard! Genoeg vissen en koraal.

Nadat iedereen weer aan boord was, hebben we genoten van een afternoon tea en koffie, koers ingezet naar onze overnachtingsplek want komende twee nachten overnacht ik op de boot.

Toen de koers eenmaal ingezet was, hebben we een klein uurtje gevaren naar een beschutte plek en zijn voor anker gegaan.

Hier hebben we de avond doorgebracht, drankje en een dinner!

Na zo'n dag ben je ook wel redelijk uitgeteld.

Jawel! Weer onder een sterrenhemel geslapen! Blijft onwijs te gek omdat te doen, lang leve geen lichtvervuiling!

12.05 I sat by the ocean

Vanmorgen was het zeer vroeg dag want om 05u00 sloeg de motor al aan en konden we nog even blijven liggen.

Zo tegen 06u00 werd er verwacht day iedereen uit bed kwam voor het ontbijt dus vanmorgen hebben we ontbeten met zonsopkomst! That's was awesome!

Gedurende het ontbijt werd de koers al ingezet naar het bekendste strand van de Whitsundays en geheel Australie; Whitehaven beach.

Een nutteloos feitje; "Als je iedere dag één strand bezoekt in Australië dan zou je er zo'n 27 jaar over doen, succes!"

Terug naar de orde van de dag, Whitehaven Beach is gelegen op het eiland, Whitsunday Island. Het water wat er stroomt is zeer glashelder (beetje zoutig) en het zand wat zicj daar bevind is namelijk het zuiverste zand ter wereld. Een kleine toevoeging van feiten; NASA gebruikt dit zand om het te verwerken in hun telescopen.

We waren één van de eerste boten die arriveerde aan Tongue Bay, andere kant van het eiland want wat is Australië zonder een korte hike, ff stukje lopen op je thongs (Flipflops) om later bij Whitehaven Beach te komen.

Je kent het van foto's maar daar zelf te staan is heel apart; helder water en spierwit zand. Hier hebben het grootste gedeelte van de ochtend doorgebracht.
Wat een uitzicht vanaf de look-out piont!!! Amazing!

Om en nabij 10u30 werden weer aan de andere kant verwacht om opgehaald te worden door zo'n rubberbootje.

Gedurende de tocht terug naar het hoofdschip hadden we al zeeschildpadden voorbij zien zwemmen maar bij aankomst kwamen er meer naar boven!

Wow! Wat een beest omdat voorbij te zien zwemmen langs de boot.

Toen we compleet waren hebben we het zeil weer gehesen en koers gezet naar , gedurende tocht werd de lunch geserveerd.

Volle kracht vooruit... en gedurende koers werden vergezeld door zeearenden.

Bij aankomst, na zo'n anderhalf uur  varen, Luncheon Bay, konden we weer gaan snorkelen, deze plek was gaaf en van zeer grote oppervlakte qa koraal en hier waren heel veel vissen aanwezig.

Tevens bleven we hier voor anker liggen voor de komende nacht, in Blue Pearl Bay.

Na een goeie zwempartij zijn we naar de boot gehaald om te genieten van een afternoon tea en zonsondergang was inmiddels ook aan zijn dienst begonnen, wel heel apart omdat zo mee te maken van een boot.

De spot waar we vandaag hebben doorgebracht is door National Geographic uitgeroepen als één van de beste duik- en snorkelplekken ter wereld. Ik kan dat beamen, dat klopt!!!

13.05

De laatste dag van de driedaagse trip, vrijdag en tevens de meest suffe dag.

Bij het kwieken van de dag zijn we al opgestaan, rond 05u30 en konden al de eerste zonnestralen meepikken, tijdens het ontbijt konden we de zonsopkomst verder bekijken.

Gedurende het ontbijt werd ook de terugreis ingezet naar Airlie Beach, thuishaven.

Even later werd ook het voorste zeil gehesen en de koers verder vervolgt, waarbij het zonnetje heerlijk scheen en de vroege bewolking van eerder op de vroege verdween en voeren onder een strak blauwe lucht.

Na een goeie twee uren varen, zo net voor de haven ontstond er problemen met de motor! Waardoor zeilend verder moesten naar de haven alleen het schip kon de haven alleen bereiken als het hoog water was ivm de diepgang en kiel. Alleen die mislukte faliekant mede door de ontstane problemen en het lage water.

Door het ontstane probleem moesten er net voor de haven voor anker. Het schip beschikte over een rubberbootje, waarmee we gedurende reis al gebruik van hebben gemaakt om naar de kust te komen, alleen moesten we nu daar weer gebruik van maken dus in 3 tours werden we naar de haven gebracht (inclusief alle bagage).

Net rond lunchtijd waren we allemaal aan wal en zijn ieder een eigen weg gegaan, ik ben samen met mijn travelmate terug gegaan naar het hostel waar we eerder deze week verbleven, hier hebben we gerelaxed en ons opgefrist want onze kledij was nat geworden gedurende de terugreis naar de haven.

De middag heb ik dan zelf besteed om mij zelf op te frissen (echt overal zat zand) en nog wat na te genieten van het zonnetje bij The Lagoon.

Tsjonge tsjonge... Wat was deze dag lang! Je staat verschrikkelijk vroeg op en komende nacht word het gebroken door het gereis met de bus.

Op de planning staat namelijk het vertrek uit deze heerlijke kustplaats naar de volgende kustplaats, Agnes Water.

Hier zal ik één nachtje vertoeven en dan door reizen naar Brisbane (beschikbaar in editie 48).

Tot slot,
Het was me het weekje wel weer zo. Geniet van jullie weekend en tot de volgende keer...

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl