Reisblog 49 Bula Fiji

24 mei 2016 - Nadi, Fiji

Met dit posten ben ik al een aantal dagen onderweg in Fiji! Deze hadden jullie nog te goed van mij...

Het is een beetje achtergebleven gebied! Nergens een redelijke verbinding van telefonie of internet! Maar het is de moeite waard om te bezoeken alleen jammer dat het zover weg ligt.

Veel pleizer met lezen!

17.05 Learn to Fly

Vandaag was het dan zo ver, de reis naar het voor mij onbekende Fiji!
Dat wordt één groot avontuur en dat zal later blijken ook...

De dag die vroeg begon in Brisbane, om 06u30 was ik vertrokken van het hostel om naar de trein te lopen om daar vandaan door te reizen naar het Internationale vliegveld.

Bij aankomst kon gelijk inchecken en toen was het nog zo'n anderhalf uur wachten op het boarden dus eerst maar een ontbijtje gescoord en gewacht.

Om 09u30 konden we eindelijk gaan boarden en om 10u00 zat ik in de lucht.

Op naar Fiji! Het was een zeer prettige vlucht en rustige, gedurende de vlucht werd er ontbijt geserveerd.

Na zo'n drie en halfuur vliegen, was het mainland in zicht vanuit het vliegtuig.

Een groene, heuvelachtige oase midden in de ocean.

Bij aankomst, nou ik heb al diverse vliegvelden gezien maar deze was wel geweldig... Niet zo modern als in Australië, hier en daar wat achterstallig onderhoud en de passages van de gate is in de openlucht, soort luchtbrug, niet zoals Schiphol of Brisbane.

Nadat we bij de douane arriveerden werden we muzikaal onthaald door drie lokale muziekanten die uitbundig stonden te zingen.

Toen door de douane ... En jawel! Ik heb er weer een stempel bij!

Na doorkomst van de douane, werd ik opgewacht want ik had een shuttle geregeld van het vliegveld naar het resort/ hostel.

In de tussentijd bleek er een Hollander in dezelfde vlucht te zitten en verbleef in hetzelfde resort, voor in de avonduren afgesproken om een biertje te doen.

Want we arriveerden pas laat in de middag.

Wat bleek nadat we elkaar hadden getroffen in de avond, bleek die hollander een fantastisch verhaal te hebben, namelijk hij moest een zeilboot ophalen in Kiribati (archipel op de datumgrens) en deze moest varend terugbrengen naar Palau in de Filipijnen!

Alleen moest die hier wachten in Fiji tot de vlucht naar Kiribati want die gaat maar 2x per week.

Hij was zondagochtend al om 05u00 vertrokken vanuit Nederland en zo'n 2 dagen later arriveerden hij in Fiji. Tel uit je winst...

We hadden samen de grootste lol want diegene had nog meer van zulke verhalen. Leken echt sterke verhalen tot dat er foto's te voorschijn kwamen.

Wat een vent was dat! Prachtig figuur, een echte vrijbuiter! De halve wereld al over geweest en van alles gedaan en gesjouwd.

Toch maar gevraagd aan hem of ik de volgende keer mee kan :)

Hierna besloten we toch maar onze bed op te zoeken!

Zo dit was mijn eerste avond vanuit Fiji.

Het is nu al één groot avontuur!

Vluchtinfomatie
Maatschappij         Virgin Australia
Vluchtnr.                 VA175
Vertrek.                   09u25
Brisbane International Airport
Aankomst               14u55
Nadi International Airport
Tijdsverschil +2uur (totaal 10u tov Amsterdam)

18 tot en 20.05 Bula Fiji (Welkom in Fiji)

De afgelopen drie dagen (woensdag tot vrijdag) heb ik samengevoegd tot één verslag want zo spannend is het niet en  echt interessante activiteiten en mijn eerste indrukken van Fiji.

De gehele woensdag had ik nog gezelschap van de Nederlander, ook ben ik in de middag wat anders wezen doen, van het resort/ hostel is een soort van OV-verbinding naar de dichtbij gelegen stad, Nadi (je spreekt het uit als Nandi).

Het openbaar vervoer is niks vergeleken hier met dat in Nederland, speciaal navraag gedaan bij de receptie, wacht maar op de hoek van de straat om half komt die. Nou precies half kwam de bus, hup even keren, grote zwarte rookpluimen eruit! En tandjes poetsen en de chauff zetten hem weer in de juiste richting.

Nou ik heb dat geweten dat ritje naar Nadi toe! Wat was dat geweldig! Schokdempers had de bus niet, ik past te niet in de banken en de Nooduitgang was het "open" raam, het diende ook als airco... Oftewel de eerste reis met het lokale OV was een beetje ongemakkelijk.

Toen ik arriveerde in het centrum, werd ik al overvallen van de drukte en chaos die er heerste, net zo mierennest.

Uiteindelijk wel de hoofdstraat gevonden en daar heb ik zo'n goeie 2 uur door heen geslenterd, gelukkig val ik niet zo op hier, werd bijna in iedere winkel ingepraat voor één of andere lokaal snuisterij of souvenirs.

Na dit overweldigende avontuur in het centrum moest ik tuurlijk met de bus terug, ook zo'n feest hier! Was eerst zo'n uur bezig geweest met het zoeken van de bus terminal, toen dat gelukt, volgende missie en dat is de bus vinden! Dat duurde wel eventjes want die bus kwam maar niet dus ik had al een halfuur gewacht tot dat ik in eens de juiste bus tegen het lijf liep.

In de avonduren had ik afgesproken met de Nederlander want voor hem was het zijn laatste avond in Fiji want hij vliegt morgen naar Tarawata, Kiribati! Zoek maar op! Werkelijk het Einde van de Wereld!

Gezellig samen de avond doorgebracht  onder het genot van een Fiji Bitter tot het bedtijd werd en afscheid genomen van elkaar.

De donderdag had ik hetzelfde beleefd als de woensdag en dat was zeer zo'n feest! Geweldig om het OV hier te reizen! Lekker simpel allemaal, niet te moeilijk.

Alleen de middag had ik dan in het centrum doorgebracht, voor diegene, er is een kaart onderweg! Verrassing voor wie ... Maar ik moest wel
een halve middag engelengeduld hebben omdat ze hier een soort siësta houden en nou niet de moeilijkste personen zijn want je moet hier vooral geen haast hebben! Pas na een halfuur lopen kwam ik het postkantoor tegen, soort van bouwkeet, alles is daar mogelijk; moneytransfer, postzaken of andere dingen, soort buurthuis.

Pas tegen eind van de middag arriveerde ik weer bij het resort/hostel.

Maak er maar geen illusies van dat ik nou in één of ander luxe resort zit, dat valt vies tegen, op de foto's ziet het er beter uit, enige voordeel van deze locatie is dat die gelijk aan het strand zit! Afgelopen dagen heerlijk aan het strand ontbeten en genoten van een opkomend zonnetje.

In de avond had ik een paar Ierse jongens ontmoet en daarmee de avond opgetrokken. Die zouden zo hier kunnen wonen, hadden blindelings een ticket geboekt en hadden niet zo veel plannen dan alleen heel veel zuipen hahaha... Wat een stel figuur waren dat!
Als ik het goed heb, hadden ze vrijdagochtend de shuttle gemist naar één van de vele eilanden, op donderdagavond 22u30 hadden ze die geboekt onder het genot van de vele drank en twijfelde diezelfde avond de gehele tijd eraan of ze die geboekt hadden.

De samenvatting van de vrijdag kan ik heel kort in zijn, ik heb voor het eerst in mijn leven een volledige dag besteed aan strand hangen!

Omdat ik na 2 dagen het centrum wel gezien had, nou dan blijf ik bij het resort, was mijn gedachte. Dit kan weggestreept worden onder de noemer; minder succesvol. Ik kwam er min of meer achter dat er helemaal niks te doen was bij deze locatie! Verkeerd voorgelogen op internet.

Dus maar een rondje over het strand gebanjerd en in de hangmat gelegen met een boek, toch wel genoten van deze bijzondere locatie en het zonnetje.

Een tukje gedaan onder een kokosboom haha... Wat een leven!
Vandaag was ik het wel een beetje zat zo'n dag! Dit was echt stierlijk vervelen!
Maar er zit verandering aan te komen, vanaf zaterdag ga ik weer reizen!

Ajuu

Toevoeging, het is echt anders dan ik verwacht had en al kent vanuit brochures en televisie.

Je moet echt geen hoge verwachting hebben en vooral geen haast! Het is ingesteld op het toerisme en dan merk je aan alles, het verkoopmechanisme in het centrum van Nadi is daar een goed voorbeeld van.

Bedankt!

1. Danielle jeroen Isis en vesper:
    24 mei 2016
    ha Joost , we reizen in gedachten met je mee... wat een verhalen. Heerlijk! geniet er van